13روش برای مدیریت هزینه ها

13روش برای مدیریت هزینه ها

امروزه اهمیت مسائل مالی بسیار بالا رفته و کمتر کسی است که مهم بودن این موضوع را در زندگی انکار کند. چه از قشر متوسط باشیم چه ضعیف و چه غنی

13روش برای مدیریت هزینه ها در زندگی

امروزه اهمیت مسائل مالی بسیار بالا رفته و کمتر کسی است که مهم بودن این موضوع را در زندگی انکار کند. چه از قشر متوسط باشیم چه ضعیف و چه غنی، مسائل مالی برای هر کدام از ما، به نوبه خود اهمیت دارد. تا به حال فکر کرده اید یکی از مهم ترین مسائلی که در طول شبانه روز به آن فکر می کنید چیست؟ بله درست حدس زدید، مسائل مالی. به دلیل گرانی ها و مشکلات اقتصادی خانواده ها، تقریبا همه ما باید در خرج نمودن منابع مالی خود نهایت دقت را بنمائیم. شما از زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید و به سر کار میروید، چه با خودرو شخصی بروید، چه با مترو و چه با تاکسی و اتوبوس، با پول سر و کار دارید. بنابراین بدون شک شما دغدغه ی این موضوع را دارید که در طول روز چقدر پول خرج نموده اید یا چقدر پس انداز در حساب پس انداز خود دارید. در مقاله پیش رو قصد داریم تا چند ترفند برای مدیریت مالی در طول زندگی را برای شما بازگو کنیم. شما با استفاده از این ترفند های کاربردی می توانید کم تر خرج نموده و بیش تر پس انداز کنید. در ادامه مطلب  13 روش برای مدیریت هزینه ها در زندگی  با ما همراه باشید.

یکی از روش های که ما در این جهان مادی گرا می توانیم به واسطه ی آن به شادی برسیم و حس خوبی داشته باشیم، بهبود وضعیت مالی است.

 

سعی کنید برای خرید از پول نقد استفاده کنید

زمانی که می خواهید برای منزل خرید انجام دهید یا به طور مثال بنزین بزنید یا قصد دارید شام را بیرون میل کنید، از پول نقد برای حساب کردن استفاده کنید. کارت های عابر بانک ما را فریب می دهند و ممکن است ما را از نقدینگی واقعی مان دور کنند. این کارت ها معمولا باعث می شوند تا ما نفهمیم که چقدر پول خرج نموده ایم که بسیار بد است. خاصیت پول نقد این است که خرج کردن آن را واقعی جلوه می دهد و مزیت دیگری که دارد این است که به شما کمک می کند حواستان بیشتر به دخل و خرجتان جمع باشد. همچنین، شما زمانی که پول نقد خرج می کنید، به خوبی احساس می کنید که پولتان چه زمانی در شرف تمام شدن است و به همین واسطه آن را بهتر مدیریت می کنید.

 

پس انداز نمودن پول را هر هفته انجام دهید

همیشه سعی کنید بدانید حدودا در هفته چقدر پول خرج می کنید. خودکار و کاغذ را بردارید و متوسط میزان خرج هفتگی خود را یادداشت کنید. در پایان ماه حساب کنید که چقدر از مقدار اولیه پولتان باقی مانده است. مقداری که برایتان باقی مانده است را بر 4 هفته تقسیم نموده و هر هفته هیمن مقدار را پس انداز کنید. اگر بر این برنامه ریزی متعهد باشید، خواهید دید که در انتهای ماه چقدر پس انداز داشته اید.

 

سعی کنید زیاد از حد بیرون نروید

بسیاری از مواقع بیرون رفتن می تواند هزینه ی زیادی را بر دوش ما قرار دهد. زمانی که شما هر روز با خودروی شخصی به بیرون رفته و سری به پاساژ ها و مراکز خرید و رستوران های مختلف بزنید، شک نداشته باشید که پول زیادی خرج می کنید. بنابراین سعی کنید تعداد دفعات بیرون رفتن را کاهش دهید و به جای آن سرگرمی های جدیدی در خانه برای خود ایجاد نموده و در کنار خانواده و در منزل وقت بیشتری بگذرانید. شما با استفاده از این روش می توانید مقدار قابل توجهی پول که بیهوده خرج می شود را پس انداز کنید.

 

تراکت و کاتالوگ نگیرید

اگر از آن دسته افراد باشید که علاقه زیادی به خرید کردن دارد، قطعا از اعلامیه هایی که در آن ها از تخفیف های ویژه ی فلان رستوران و یا تخفیف 50 درصدی فلان برند لباس سخن گفته، خوشتان می آید. واضح بگوییم، این گونه اعلامیه ها معمولا به خرید هایی منجر می شوند که شما هیچ نیازی به آن ها ندارید. توصیه ی ما این است که سعی کنید تا به آگهی های تخفیف چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی کمتر توجه نشان داده و به دنبال خرید چیزی باشید که واقعا به آن احتیاج دارید. یک روش مشهور در جهان وجود دارد که می گوید هر زمان خواستید چیزی بخرید، چند بار از خودتان سوال کنید که آیا من این مورد را واقعا احتیاج دارم؟ هرگاه به یقین رسیدید که واقعا آن را احتیاج دارید، به دنبال خرید آن بروید.

 

لیستی 30 روزه برای خود تهیه کنید

حتما برای شما هم زیاد پیش آمده که خیلی اوقات نیازی به مسیله ای نداشته ایم اما علاقه داشته ایم آن را داشته باشیم. در چنین مواقعی، یک لیست 30 روزه تهیه کنید. هر چیزی را به غیر از آن مواردی که واقعا در زندگی به آن ها احتیاج دارید در آن لیست بنویسید. در کنار هر مورد تاریخ آن را نیز یادداشت کنید. زمانی که 30 روز از نوشتن هر مورد گذشت شما اجازه دارید آن را بخرید. معمولا وقتی 30 روز از نوشته ی شما می گذرد شما متوجه می شوید که دیگر علاقه ای به داشتن آن مورد ندارید. بدین ترتیب با یک روش هوشمندانه توانسته اید پول پس انداز کنید.

در خانه غذا درست کنید

در نگاه اولیه، شاید غذا خوردن در بیرون منزل آسان تر به نظر برسد، اما قطعا هزینه اش نیز بیشتر است. از طرفی شما مجبور نیستید در خانه غذاهای سخت و وقت گیر درست کنید. غذاهای ساده را یاد بگیرید و با چند ماده اولیه تازه و سالم، غذاهای خوشمزه درست کنید. با این حرکت، نه تنها غذاهای سالم میل می کنید، بلکه در هزینه هم صرفه جویی نموده اید. در واقع شما با این حرکت با یک تیر دو نشان زده اید.

 

ورزش کنید

سعی کنید همیشه رژیم غذایی سالم داشته و ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهید. با ورزش کردن شما می توانید همیشه سلامت مانده و از خرید دارو های گران و هزینه های پزشکی در امان بمانید.

 

از روش پاکت ها استفاده کنید

این روش هم مانند استفاده از روش پول نقد می باشد. شما در این روش پول ها را در چند پاکت جداگانه سهمیه بندی می کنید. به طور مثال پاکت اول را به خرید خانه، پاکت بعدی را به خرید وسایل خانه، پاکت سوم را به خرید لباس، پاکت بعدی را به بیرون رفتن و همین طور مسائل دیگر اختصاص دهید. شما به این ترتیب می توانید هزینه های خود را جیره بندی نموده و با استفاده از این روش، هزینه های خود را مدیریت نمائید.

 

با همسر خود یا هر کسی که با او هم خرجید، صحبت کنید

به طور معمول افرادی که هم خرج هستند، باید اهداف مالی یکسان داشته باشند. ان گونه افراد باید برای خودشان یک الگو تعریف نموده و طبق آن الگو که به تایید همه طرفین رسیده، پول خرج کنند. بدین منظور سعی کنید هر هفته یک زمان را در نظر گرفته و در آن زمان درباره هزینه هایی که رد حال انجام آن هستید بحث و تبادل نظر کنید.

 

تمام هزینه کرد خود و گردش مالی تان را یاددشات کنید

دفتری تهیه کنید و در بالای آن تمام تمام پولی که هر ماه وارد حسابتان می شود را یادداشت کنید. در ادامه پول هایی را که به طور مثال برای خرید لباس خرج می کنید یا مواد غذایی تهیه می کنید، همین طور هزینه ای برای آب و برق و گاز می نمایید و امثالهم را در پایین آن یادداشت کنید. اگر پولی پس انداز می کنید، آن را نیز یادداشت کنید. توصیه ی ما این است که همه هزینه های خود را یادداشت نموده و مکتوب داشته باشید. بدین وسیله خیلی بهتر می توانید هزینه های خود را مدیریت کنید.

 

ابتدا همیشه هزینه های ضروری و مهم را پرداخت کنید

اگر شما پرداخت نمودن هزینه های ضروری مثل کرایه بهای منزل، آب و برق و دیگر موارد مهم را برای آخر ماه بگذارید، قطعا در انتهای ماه دچار اضطراب و به دنبال آن استرس می شوید. توصیه ی ما این است که این گونه هزینه ها را همان ابتدای ماه انجام دهید و در عوض حتی اگر پول هم کم آوردید، حداقل ذهنتان از بابت پرداخت هزینه های ضروری آسوده است و در عوض می توانید از انجام هزینه های غیر ضروری پرهیز کنید.

 

به فرزندان خود نحوه درست خرج نمودن، پس انداز کردن و دیگر امور مدیریت مالی را آموزش دهید

اگر به فرزندانتان از سن کم بیاموزید که چه اندازه تبلیغات و آگهی ها می تواند آن ها را تحت تاثیر قرار داده و آن ها در مسائل مالی به مشکل بیندازند، آن ها در مواجهه با این موارد کمتر فریب می خورند. همچنین با آنها درباره زحمتی که برای بدست آوردن پول می کشید صحبت کنید. فرزندان شما با دانستن این موضوع ها، بیشتر قدر پولی که شما به آن ها می دهید را می دانند و با دقت و دلسوزی بیشتری آن را خرج می کنند. توصیه بعدی ما این است که به فرزندان خود بیاموزید که هدیه دادن حتما به معنی خریدن کادوهای گران قیمت نیست. آن ها اگر این موضوع را یاد بگیرند، انتظارشان از شما برای خرید وسایل گران قیمت تر پایین تر می آید. مخلص کلام اینکه اگر فرزندان عزیز شما صرفه جوی را یاد بگیرند، در هزینه های زندگی شما تاثیر بسزایی خواد داشت. این موضوع را جدی بگیرید.

 

شادی واقعی را در زندگی کردن دنبال کنید، نه در خرج کردن پول

بسیاری از افراد برای اینکه احساس شادی کنند، پول خرج می کنند. همه ما افرادی را می شناسیم که باید حتما آخریم مدل ماشین یا به طور مثال تلفن همراه را داشته باشند تا احساس خوشبختی کنند. همه ما می دانیم این خوشبختی ها و خوشحالی ها گذراست و این افراد را معمولا برای خرید بیشتر، حریص تر می کند. مسئله مهم در این موضوع اینجاست که این چرخه پایانی ندارد و نمی توان به راحتی به مقابله با آن پرداخت. این گونه افراد هیچ گاه احساس رضایت نمی کنند. بنابراین سعی کنید تا زندگی را دوست داشته باشید و از طبیعت زندگی و بودن در کنار اطرافیان خود لذت ببرید. توصیه ما به شما این است که به جای خرج های بیهوده، در انجام کارهایی که علاقه داریدف خوشی را پیدا کنید. فراموش نکنید در زندگی عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند ما را خوشحال کنند. به دنبال آن ها گشته و آن ها را پیدا کنید.