MBTI

شخصیت شناسی MBTI یک پرسشنامه روان‌سنجی است که هدف آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در درک دنیا و نحوه و چگونگی تصمیم‌گیری است

mbti

 شخصیت شناسی (Mayers-Brigs Type Indicator) معروف به MBTI یک پرسشنامه روان‌سنجی است که هدف آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در درک دنیا و نحوه و چگونگی تصمیم‌گیری است. هر چند مؤلفان این پرسشنامه (کاترین بریگز و دخترش ایزابل مایرز) ادعا می‌کنند که ایده مرکزی خود را از روی تئوری‌های تیپ شخصیتی کارل گوستاو یونگ استنتاج کردند؛ ولی بسیاری از متخصصان حوزه روانشناسی و همچنین شاگردان یونگ بر این باورند که بریگز و مایرز از فهم تئوری یونگ عاجز بوده‌اند.

مایرز و بریگز این آزمون تیپ شخصیت شناسی را ابتدا در جنگ جهانی دوم به این سبب طراحی کردند تا بتوانند مناسب‌ترین شغل را برای زنانی که در صنعت نظامی فعالیت می‌کردند را بیابند. سؤال‌های این تست گسترش یافت تا اینکه در سال ۱۹۶۲ با عنوان آزمون شخصیت مایرز-بریگز منتشر شد.

با گذراندن این آزمون درخواهید یافت که فردی درون‌گرا هستید و یا برون‌گرا، در جمع‌آوری اطلاعات شهودی هستید یا فردی حسی، شخصیتی احساسی دارید یا منطقی و در سبک هدایت با جهان خارج ادراکی برخورد می‌کنید یا قضاوتی.

مبنای تیپ شخصیت شناسی MBTI

مبنای نظریه تیپ‌های شخصیت شناسی ۱۶ گانه MBTI بر این اساس است:

1- انسان‌ها در “ارتباط برقرار کردن” با دنیای اطراف یا برون‌گرا (Extrovert) هستند یا درون‌گرا (Introvert)

2- انسان‌ها در “دریافت اطلاعات” از دنیای اطراف یا حسی و حس گرا (Sensing) هستند یا شمی و شهودی (Intuitive)

3- انسان‌ها در “تصمیم‌گیری” یا احساسی (Feeling) هستند یا فکری (Thinking)

4- انسان‌ها در “نظم و ساختاری که به زندگی خود می‌دهند” یا ملاحظه کننده و ادراکی (Perceiving) هستند یا داوری کننده و قضاوتی (Judging)

بر این مبنا ۸ تیپ شخصیتی MBTI شکل می‌گیرد که عناوین آن به شرح زیر است:

·         درون‌گرای حسی IS در تیپ شحصیت شناسی MBTI

·         درون‌ گرای شهودی IN در تیپ شحصیت شناسی MBTI

·         درون‌ گرای احساسی IF در تیپ شحصیت شناسی MBTI

·         درون‌ گرای فکری IT در تیپ شحصیت شناسی MBTI

·         برون‌ گرای حسی ES در تیپ شحصیت شناسی MBTI

·         برون‌ گرای شهودی EN در تیپ شحصیت شناسی MBTI

·         برون‌ گرای احساسی EF در تیپ شحصیت شناسی MBTI

·         برون‌ گرای فکری ET در تیپ شحصیت شناسی MBTI

 

ویژگی‌های شخصیتی درون‌ گرا Introvert

در تیپ شخصیت شناسی MBTI افراد درون‌گرا کسانی هستند که تمایل دارند قلمرو شخصی داشته باشند. آن‌ها فقط برای دوستان صمیمی خود از هیجانات خود سخن می‌گویند و تا حد امکان قصد ندارند در مرکز و کانون توجه باشند. صحبت نکردن آن‌ها به معنای بی‌تفاوتی آن‌ها نیست و نگرش آن‌ها از درون آن‌ها می‌آید. افرادی کم‌حرف هستند و علاقه‌مند به سکوت هستند.

نگرش درون‌گرا از درون برانگیخته می‌شود و با عوامل درونی و ذهنی هدایت می‌شود.

درون‌گراها کسانی هستند که وقتی در مقابل جهان بیرون قرار می‌گیرند، دودل و منفعل می‌شوند. معمولاً آدم‌های توداری هستند که خودشان را بروز نمی‌دهند و تمایل دارند قلمرو شخصی داشته باشند و تا جایی که امکان دارد نمی‌خواهند کانون توجه باشند.

افراد درون‌گرا در ارتباط برقرار كردن با آدم‌های جدید مشـكل دارند و از دید و بازدیدهای غیرمنتظره و ناگهانی متنفر هستند. در بین انبوه مـردم بودن آن‌ها را دل‌زده می‌کند. راندمان این افراد در خلوت بیشتر است. از دست خودشان بیشتر از دیگران ناراحت می‌شوند. شخصیت آن‌ها در خلوت خود با آنچه در جمع دیگران هستند متفاوت است. در جمع‌های غریبه ساکت و در میان دوستان خود راحت هستند. قبل از صحبت کردن بسیار فکر می‌کنند و قبل از تصمیم‌گیری‌هایشان بسیار تأمل می‌کنند.

برون‌گراها همیشه درون‌گراها را به خیال‌باف بودن، احساساتی بودن، عجیب‌وغریب بودن و ذهنی‌گرایی متهم می‌کنند.

بیش از 40 درصد نوابغ دنیا را افراد درون‌گرا تشکیل می‌دهند. (

 

ویژگی‌های شخصیتی برون‌گرا Extrovert

در تیپ شخصیت شناسی MBTI نگرش افراد برون‌گرا از بیرون سرچشمه می‌گیرد و با عوامل بیرونی هدایت می‌شود. این افراد رقابتی، سریع و واقع‌گرا هستند و تمایل دارند همه‌چیز شفاف و مشخص باشد و ایهام و ابهام را برنمی‌تابند. برون‌گراها تمایل به فردگرایی دارند و دوست دارند که همیشه با دیگران متفاوت باشند و این تفاوت را ابراز کنند. برای همین است که آن‌ها همیشه تمایل به رقابت با دیگران دارند. برون‌گراها اشتباه قبلی خود را نمی‌پذیرند و با لجاجت قصد دارد تا حرف و نظر خود را به دیگران تحمیل کنند.

تنهایی برای این افراد آزاردهنده است و به‌راحتی می‌توانند برای خود دوستان جدید پیدا کنند و به‌راحتی اطلاعات شخصی خود را با دیگران در میان می‌گذارند. عقیده خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و به‌راحتی افکار خود را بیان می‌کنند.

شخصیت آن‌ها در خلوت خودشان با حضور در جمع دیگران کاملاً یکسان است.

ابتدا حرف می‌زنند و بعد فکر می‌کنند. (

 

حسی‌ها Sensing

در تیپ شخصیت شناسی MBTI تـمركز حسی‌ها بر دنیای فیزیكی است. حسی‌ها آنچه را که قابل اندازه‌گیری است مهم می‌دانند. شواهد عینی و محسوس را می‌بینند، به آنچه كه “هست” علاقه دارند. تنها بدیهیات و مشهودات را می‌بینند. به جزئیات بسیار توجه دارند و واقع‌بین هستند. همان افرادی که وقتی وارد منزل می‌شوند، اولین نفراتی هستند که تغییرات دکوراسیون منزل را متوجه می‌شوند.

به دانستن حقایق و شواهد نیاز دارند و لذت فیزیکی را بیشتر دوست دارند.

در لحظه زندگی می‌کنند و برایشان مهم است که در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد و تمایل دارند از آنچه در جریان است دقیقاً آگاه شوند.

 

شمی ها (شهودی‌ها( Intuition

در تیپ شخصیت شناسی MBTI افراد شهودی، به احتمالات بیش از خود حقایق اهمیت می‌دهند. این اشخاص از حس ششم، ندای درون و حدس و گـمـان (شم) بیش از حواس پنج‌گانه خود استفاده می‌کنند.

به استنباط توجه ویژه دارند. آن‌ها برخلاف حسی‌ها به تصور و خیال بیش‌تر اهمیت می‌دهند و به الهام و حرف دلشان احترام می‌گذارند. شمی ها به آینده توجه دارند و احتمالات جدید را حدس می‌زنند.

تمایل دارند حوادث را پیش‌بینی کرده و شرایط را تغییر دهند. همچنین آرمان‌گرا و خیال‌باف هستند. از تشبیهات و استعاره‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها در آینده و یا گذشته زندگی می‌کنند و علاقه‌مند به موضوعات جدید و نامتعارف هستند.

 

احساسی‌ها Feeling

در تیپ شخصیت شناسی MBTI اگر تصمیم‌های شما بر اساس ارزش‌های شخصی تعریف می‌شود، شما یک فرد احساسی هستید. آن‌ها به دیگران و احساساتشان علاقه‌مند هستند و به این همدلی با دیگران افتخار می‌کنند. خیلی زود از اینکه دوست یا همکارشان احتیاج به کمک یا همدردی دارند متوجه می‌شوند و حقیقت را پنهان می‌کنند تا شخص مقابل خود را آزرده‌خاطر نکند. همیشه برچسب احساسی بودن و ضعیف بودن به آن‌ها خورده می‌شود و از حرف‌های دیگران آزرده‌خاطر می‌شوند. جوهای دوستانه را ترجیح می‌دهند و دیگران را بر مبنای اخلاق آن‌ها ارزیابی می‌کنند. (

 

فکری‌ها Thinking

در تیپ شخصیت شناسی MBTI فکری‌ها، الگوها و تصمیماتی را می‌پذیرند که منطق پشت آن نهفته باشد. به اینکه در جریان‌های تصمیم‌گیری، تحلیل می‌کنند و با شواهد موجود و مدارک تصمیم می‌گیرند افتخار می‌کنند و یک تحلیل منطقی از تصمیم‌گیری خود ارائه می‌دهند؛ هر چند ممکن است که نتایج آن‌ها ناخوشایند باشد. آن‌ها به واقعیات ارزش می‌دهند و علاقه‌مند به اهداف و ایده‌ها هستند.

فکری‌ها تصمیماتی را می‌پسندند که به لحاظ منطقی معنی‌دار باشند. آن‌ها افتخار می‌کنند که در جریان تصمیم‌گیری، عینی و تحلیلی هستند. با تحلیل کردن و سبک و سنگین نمودن مدارک و شواهد موجود تصمیم می‌گیرند و یک تحلیل منطقی از موقعیت تصمیم‌گیری ارائه می‌دهند. هر چند ممکن است که به نتایج ناخوشایند برسند! در رفتارشان با دیگران بسیار سختگیر هستند و در بیان افکار خود صادق و روراست هستند. اغلب به آن‌ها برچسب سنگدل بودن خورده می‌شود چرا که رفتار آن‌ها با دیگران بر اساس عدالت است. این افراد جوهای رسمی را ترجیح می‌دهند.

 

داوری کننده‌ها Judging

در تیپ شخصیت شناسی MBTI این افراد تمایل دارند که در ساختار و نظم مشخصی کار کنند و کارهای آن‌ها ساختار یافته باشد.

بسیار قاطع هستند و در تصمیمات خود کاملاً مصمم هستند و همان‌گونه که از نام آن مشخص است، روحیه داوری کننده و قضاوت دارند. افرادی سازمان‌یافته و منظم هستند. کاملاً دوستدار جداول زمان‌بندی و برنامه‌های از پیش تعیین‌شده هستند و از انجام کارهای ناگهانی بیزار هستند. افرادی هستند سخت‌کوش و بسیار مسئولیت‌پذیر.

آن‌ها لزوماً افراد ایرادگیری نیستند و فقط می‌خواهند که مسائل را حل کنند.

 

ملاحظه کننده‌ها Perceiving

در تیپ شخصیت شناسی MBTI این افراد در چارچوب خاصی نمی‌گنجند و از قوانین دست و پا گیر بیزار هستند و تمایل دارند که منعطف باشند. آن‌ها از مسیر زندگی لذت می‌برند و به‌جای کنترل کردن زندگی، می‌خواهند آن را درک کنند.

ملاحظه کننده‌ها معمولاً کارهایی که شروع می‌کنند را تا انتها به پایان نمی‌رسانند، بی‌نظم هستند و مصداق بارز: هرچه پیش آید، خوش آید هستند و درنهایت آرامش کارها را به پایان می‌برند. به‌جای اینکه به انتهای کار و نتیجه فکر کنند، به چگونگی انجام دادن آن کار فکر می‌کنند و به لذت بردن از مراحل می‌اندیشند. زمان برای آن‌ها طلا که نه، ارزش مس را دارد.

افرادی هستند سازگار که از اتفاقات غیرمعمول و غیرمترقبه استقبال می‌کنند. افرادی هستند بی‌مسئولیت و وظیفه‌نشناس. (

 

انواع درون‌گرایی

درون‌گرای حسی (IS)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI از لحاظ ظاهری، بی‌اعتنا و خشک هستند.

از دنیای روزمره فاصله دارند و افرادی خوش‌بین هستند و در قبال فعالیت‌های انسان دوستانه انتظاری ندارند و به آن به دیده‌ی خیرخواهی نگاه می‌کنند. دید هنری دارند و بیشتر به ابراز کردن شهود خود تمایل دارند.

 

درون‌گرای شمی (IN)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI تیپ درون‌گرای شمی به‌قدری عمیق بر شهود تمرکز دارد که افراد دارای این تیپ، تماس کمی با واقعیت دارند. افرادی خیال‌پرداز، کناره‌گیر و بی‌اعتنا به مسایل عملی بوده و دیگران آن‌ها را خوب درک نمی‌کنند. درون‌گرای شمی افرادی هستند که عجیب‌وغریب به نظر می‌رسند و در کنار آمدن با زندگی روزمره و برنامه‌ریزی برای آینده مشکل دارند.

 

درون‌گرای احساسی (IF)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI افراد دارای تیپ شخصیتی درون‌گرای احساسی، به تفکر منطقی اندک اهمیتی نمی‌دهند و آن را در نطفه خفه می‌کنند. این افراد هیجان خیلی عمیق دارند ولی از ابراز کردن آشکارای آن خودداری می‌کنند. آن‌ها مرموز و دست‌نیافتنی هستند و به ساکت بودن، متواضع بودن تمایل دارند. آن‌ها به احساسات و افکار دیگران اهمیت نمی‌دهند و منزوی، سرد و از خود مطمئن به نظر می‌رسند.(

 

درون‌گرای فکری (IT)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI درون‌گرای فکری کسی است که تمایل دارد در خلوت خود نشسته و به نظریه‌پردازی مشغول شود. آن‌ها ترجیح می‌دهند به موارد انتزاعی بپردازند. تمایل دارند بیشتر خود را بشناسند تا دیگران را. ازآنجایی‌که درون‌گرا هستند نمی‌توانند با دیگران به‌خوبی کنار بیایند و از اینکه باورها و عقایدشان را به دیگران منتقل کنند، عاجز هستند. این افراد به‌جای احساسات بر فکر تأکید دارند. از نگاه دیگران انسان‌های لجوج، مغرور و گوشه‌نشینی هستند.

 

انواع برون‌گرایی

برون‌گرای حسی (ES)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI آدم‌های برون‌گرای حسی، به دنبال لذت و معاشرت هستند؛ به‌شدت عاشق تجربه‌های جدید هستند و از این‌رو می‌توانند با هر شرایطی کنار بیایند. به‌راحتی می‌توانند با افراد مختلف کنار بیایند اما درعین‌حال حساس هستند. از دیگر ویژگی آن‌ها عاطفی بودن آن‌هاست.

 

برون‌گرای شمی (EN)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI این تیپ شخصیتی، بسیار خلاق هستند و دائماً به دنبال یافتن فرصت‌های جدید هستند. از این‌رو در کسب‌وکارهای خود، افراد بسیار موفقی هستند. آن‌ها تصمیمات خود را بر اساس حس ششم می‌گیرند و هرکسی که از بیرون به آن‌ها نگاه می‌کند تصور می‌کند که آن‌ها در تصمیم‌گیری عجول هستند و فوری تصمیم می‌گیرند. افراد منعطف و تغییرپذیری هستند که همیشه به دنبال تفکرات جدید هستند. به‌جای اینکه تأمل کنند، تصمیمات آن‌ها بیشتر بر پایه‌ی شهود است. (

 

برون‌گرای احساسی (EF)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI تیپ شخصیتی برون‌گرای احساسی با هیجاناتش معرفی می‌شود و با دنیای بیرون خود ارتباط برقرار می‌کند. این تیپ شخصیتی، تفکر را سرکوب و تابع هیجانات است.

آن‌ها از لحاظ عاطفی حساس هستند و به‌راحتی با دیگران رابطه دوستی برقرار می‌کنند. افرادی سرزنده و اهل معاشرت هستند.

 

برون‌گرای فکری (ET)

در تیپ شخصیت شناسی MBTI افرادی منطقی و متعصب هستند. آن‌ها دقیقاً مطابق با مقررات جامعه عمل می‌کنند. احساسات و هیجانات خود را کنترل می‌کنند و به همین خاطر ممکن است آدم‌های خشک و سردی به نظر بیایند. تمرکز آن‌ها بر فهم مطالب است و از قاعده‌های منطقی برای پیرامون خود استفاده می‌کنند. از این‌رو آن‌ها می‌توانند دانشمندان خیلی برجسته‌ای باشند

تیپ شخصیتی MBTI به ما در درک بهتر نقاط قوت و ضعف خود و دیگران کمک می‌کند چرا که افراد با تیپ‌های ترجیحی متفاوت، عملکردهای متفاوتی دارند.

تمام تیپ‌های شخصیتی MBTI به یک‌میزان ارزشمند هستند. هیچ تیپ شخصیتی بر یکی دیگر برتری و یا ضعف ندارد و آنچه که باید دقت کنیم این است که بیانگر میزان بهره هوشی آن‌ها نیست و نمی‌توان از روی آن برتری اشخاص را تشخیص داد! با توجه به تیپ شخصیتی MBTI، درمی‌یابیم که افراد در موقعیت‌های مختلف چه رفتاری را از خود بروز می‌دهند.

 

 ISTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP افرادی درونگرا و پر از رمز و راز هستند. این تیپ شخصیتی قدرت ریسک پذیری بالایی دارند و از چالش ها همواره استقبال می کنند. افرادی هستند که به صورت منطقی تصمیم می گیرند و همه جوانب را تحلیل می کنند. افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP فقط با استدلال و دلیل قانع می شوند. افرادی هستند که می توانند خود را با شرایط تازه وفق دهند و همواره بسیار منعطف هستند. افرادی پرو اکتیو هستند که برای آن ها تفریح یعنی فعالیت های زیاد؛ مانند فعالیت های ورزشی.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی ENTP باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP با روش های حساب شده و دقیق موانع و مشکلات را حل می کنند. سلسله مراتب اداری برای آن ها تعریف شده نیست و خود را ملزم به رعایت این قوانین نمی دانند. قدرت ریسک پذیری افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP بالاست و ممکن است مقررات را رعایت نکنند.

 

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISTP در محیط کار

افراد دارای تیپ ISTP انعطاف پذیر هستند و قدرت ریسک پذیری بالایی دارند. در هنگام استرس، به راحتی می توانند آرامش خود را حفظ کنند. بواسطه ی اینکه افرادی عملگرا هستند، تمایل دارند با ابزار و وسایل سر و کار داشته باشند و کار کنند. زمانی با شخص دیگر همکار می شود که احساس کند آن فرد، توانایی، تخصص و دانشی بیشتر از خود آن شخص داشته باشد. در تصمیم گیری ها احساس را دخیل نمی کند و با منطق خود تصمیم می گیرد.

 

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISTP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP خیلی زود بی حوصله می شود و انگیزه خود را از دست می دهد. نسبت به احساسات دیگران بی تفاوت است و اهمیتی نمی دهد. قوانین را تا حد زیادی می پذیرند و اگر این قوانین از حد معمول بیشتر شود، آن را نمی پذیرند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی ISTP در محیط کار

در محیط کاری ISTP نباید قوانین سفت و سخت و دست و پاگیر حاکم باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP از انجام کار های روز مره و تکراری فراری هستند.

این تیپ شخصیتی باید زمانی را برای استراحت و تفریح داشته باشند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP تمایل دارد تا در محیط های چالشی حضور داشته باشد.

برای افراد دارای تیپ ISTP جزئیات باید به طور کامل، واضح و مشخص باشد.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ISTP مناسب است:

بانکدار، مشاور حقوقی، مسئول مهمات، مهندس شبکه و...

 

ISFP 

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP افرادی درونگرا و آرام هستند. این افراد تمایل دارند تا زندگی آن ها فارغ از چالش باشد. نیاز های دیگران بر نیاز های این افراد با این تیپ شخصیتی اولویت دارد. بواسطه ی اینکه افرادی درونگرا هستند، رازدار های بسیار خوبی هستند. تیپ شخصیتی ISFP افرادی هستند به شدت مسئولیت پذیر که کار ها را با اشتیاق انجام می دهند. خود ابرازی کمی دارند و نمی توانند خود را آنگونه که هستند ابراز کنند. برخلاف تیپ شخصیتی ISFP در لحظه زندگی می کنند و برای آینده خود برنامه خاصی ندارند. این افراد در کوتاه مدت می توانند برنامه های خیلی خوبی را پیاده سازی کنند. سرپرست بودن برای آن ها کفایت می کند و علاقه ای به رهبر بودن و یا کنترل کردن دیگران ندارند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

 

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISFP زمانی کاری را انجام می دهند که به آن کار علاقه داشته باشند. این تیپ شخصیتی هیچ گونه محدودیتی را نمی پذیرند و تمایل دارند فعالیت های خود را آزادانه انجام دهند. این افراد با این تیپ شخصیتی از حاشیه ها، رقابت و چالش ها دوری می کنند و تمایل به دوستی و همکاری با دیگران دارند.

علاقه ای به دیده شدن ندارند و تمایل دارند فعالیت ها را در پشت صحنه انجام دهند. افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP قاطعیت بالایی ندارند و همین امر ممکن است مشکلاتی را چون استرس را برای آن ها همراه داشته باشد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISFP در محیط کار

وفاداری بسیار بالایی به مجموعه خود دارند و از لحاظ شخصیتی، کاملا منعطف هستند. افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP افرادی خونگرم هستند و از سازمان خود به شدت حمایت می کنند. بواسطه ی اینکه افرادی هستند که به جزئیات به شکل دقیق توجه می کنند، نیاز های سازمان را به خوبی می توانند شناسایی کنند و تشخیص بدهند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISFP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFP به دلیل درونگرایی بیش از حدی که دارند، نمی توانند انتقادات خود را به شکل واضح و روشنی از وضع موجود اعلام کنند. به دلیل اینکه افرادی احساسی هستد، نمی توانند به صورت منطقی تصمیم گیری کنند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیت شناسی ISFP در محیط کار

چون افرادی درونگرا هستند، تمایل ندارند تا در جمع برای همکاران خود سخنرانی کنند.

تمایل دارند تا بتوانند سلیقه ی شخصی خود را در محیط کار پیاده سازی و اجرا کنند.

ارزش های محیط کار باید با ارزش های آن ها همخوانی داشته باشد.

بواسطه ی دقت و جزئی نگری، تمایل دارند تا جزئیات را مو شکافانه بررسی کنند و اطلاعات را به صورت رشته های جزئی در آورند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ISFP مناسب است:

نقاش، بازیگر، مکانیک، مهماندار هواپیما، فیزیوتراپ و 

 

 

ESTP 

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP افرادی هستند برونگرا که به شدت به دنبال پایان کار و نتیجه هستند؛ این تیپ شخصیتی بسیار خلاق و مبتکر هستند.در زمان استرس با نهایت خونسردی خود عمل می کنند و می توانند خود را مدیریت کنند. تیپ ESTP به آینده و برنامه ریزی در آینده اعتقاد ندارد و در حال زندگی می کند. افرادی منطقی و بسیار پر تلاش هستند که قادر هستند تا به خود انگیزه دهند. افراد دارای تیپ ESTP از نظریه پردازی و تئوری ها دوری می کنند و به راحتی می توانند برای مسائل راه حل پیدا کنند. تیپ ESTP مذاکره کنندگان بسیار خوبی هستند و با سیاست رفتار می کنند. افراد دارای تیپ ESTP این توانایی را دارند تا نظرات مختلف را همگرا کنند. در عین حال که رفتاری دوستانه دارند، می توانند رُک و قاطع باشند. در ادامه مقاله  تیپ شخصیتی ESTP “ از سری مقالات شخصیت شناسی با ما همراه باشید.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

فراد دارای تیپ شخصیتی ESTP افرادی خونسرد و آرام هستند که کار ها را در آخرین لحظه به اتمام می رسانند و در بحران ها و تحت فشار به راحتی می توانند خود کنترلی داشته باشند و کار ها را به پیش ببرند. می توانند به صورت همزمان چند پروژه را مدیریت کرده و از استرس لذت ببرند. از کار کردن زیر فشار بسیار لذت می برند و روحیه ای رقابت جویانه دارند.

A

نقاط قوت تیپ شخصیت شناسی ESTP در محیط کار

افراد دارای تیپ ESTP این توانایی را دارند تا افکار را در یک جهت همگرا کنند و قدرت ریسک پذیری آن ها بسیار بالاست. جزئیات را به خوبی و به دقت به یاد می آورند و می توانند خود را با محیط وفق دهند.

نقاط ضعف تیپ شخصیت شناسی ESTP در محیط کار

افراد دارای تیپ ESTP آینده نگری روشنی ندارند و در زمان حال زندگی می کنند. به زمان معین شده برای اتمام پروژه ها مقید نیستند و تمایل دارند تا در نهایت فرصت کار خود را به پیش ببرند.

نحوه برخورد با تیپ ESTP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP دوستدار محیط های پر چالش هستند تا بتوانند خلاقیت خود را بروز دهند.

محدودیت و اعمال مقررات در محیط کار باعث می شود تا نتوانند به خوبی عمکرد خود را بروز دهند.

به لحاظ اینکه افرادی عملگرا هستند، تمایل دارند تا کارهای عملی انجام دهند.

افراد دارای تیپ ESTP نیاز به رصد کردن دارند و تمایل دارند تا از قدرت مشاهده خود برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند.

تیپ ESTP تمایل دارد تا در محیطی ماجراجویانه کار کند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ESTP مناسب است:

بانکدار، آتش نشان، مجری برنامه های زنده، پلیس و 

 

ESFP 

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP افرادی برونگرا، خوش برخورد و خوش صحبت هستند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFP دارای روابط گرم و صمیمی هستند و دوستی و روابط آن ها با افراد بدون هیچ چشم داشتی است و بدون توقعی به آن ها محبت می کنند.

تیپ شخصیت شناسی ESFP افرادی هستند کاملا خونسرد که از زندگی کردن خود لذت می برند و آن را به صورت فرآیندی می بینند و به دنبال نتیجه و انتها نیستند و سعی می کنند ازتک تک لحظات خود لذت ببرند. دوستان و اطرافیان افراد دارای تیپ ESFP از مصاحبت و هم نشینی با آن ها لذت می برند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFP افرادی همدل هستند که سعی دارند به دیگران کمک کنند و روحیه حامی گری خوبی دارند. تفریح کردن و بازی، یکی از هدف های آن ها در زندگی است و هر آنچه را که می بیند و لمس می کند را درک می کند؛ از همین رو واقع بینی زیادی دارند. افراد دارای تیپ ESFP بسیار در جزئیات غرق می شوند و تمام جزئیات را به خاطر می سپارند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFP منافع جمعی را به مصالح شخصی ترجیح می دهند. تیپ ESFP دارای کاریزمای خاصی هستند و این قدرت را دارند تا افراد را متقاعد کنند و نظراتشان را دیکته کنند.

به واسطه ی برونگرایی، افرادی خوش رو و خوش صحبت هستند و دیگران را نیز به سمت خودشان می کشند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFP تمایل دارند تا محیط های کاری آن ها شاد و مفرح باشند. تا آخرین لحظه  نمی توانند تصمیم بگیرند که یک کار را انجام دهند و بر سر دو راهی می مانند که آن کار را انجام دهند یا خیر. این افراد در دور هم جمع کردن یک تیم، مهارت خاصی دارند.

 

افراد دارای تیپ ESFP می توانند به تنهایی به تک تک اعضای تیم انگیزه بدهند. بهترین پوزیشن برای آن ها می تواند مدیر روابط عمومی و یا کارمند روابط عمومی در یک سازمان باشد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی  ESFP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP در مواجهه با افراد، منعطف هستند و همچنین نسبت به همکاران و کارمندان خود بسیار متعهد هستند. در محیط کار خود تمایل دارند تا به سایر همکاران خود کمک کنند. مانند زندگی، از کار کردن خود نیز به شدت لذت می برند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی  ESFP در محیط کار

تمام کارها را در آخرین دقایق و فرجه ها انجام می دهد و همین موضوع می تواند موجب ناراحتی و عصبانیت سایر کارکنان شود. افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP از حال خود بسیار لذت می برند و انسان های آینده نگری نیستند.

تیپ شخصیتی ESFP به دلیل احساسی بودن، منطقی تصمیم نمی گیرند. این تیپ شخصیتی انتقاد ها را به صورت شخصی می بینند و نه برای پیشرفت سازمان!

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی ESFP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP تمایل دارند تا درکارشان تفریح نیز داشته باشند و از کار کردن لذت ببرند. افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP علاقه دارند تا مورد تأیید و تشویق قرار بگیرند. افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP می خواهند در کار خود به دیگران کمک کنند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ESFP مناسب است:

مربی ورزشی، مربی مهد کودک، مربی بدنساز، عکاس، کارگزار بیمه، خدمات پرواز

 

 INTJ

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ مستقل هستند و کارها را به روش خود انجام می دهند. تیپ شخصیت شناسی INTJ هدفمند است و ایده پرداز و در هر موقعیت شغلی که قرار بگیرد، این هدفمندی را هم به آن ها منتقل می کند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ منظم هستند و از روی منطق کار می کند و برای کار های روزانه و تکراری، راه حل های جدید و خلاقانه ارائه می دهند.

تیپ شخصیت شناسی INTJ کاملا منطقی است و استاندارد های معقول را رعایت می کند. تیپ INTJ فراتر از توان و تصور خود نمی رود و در همان جا که ایستاده احساس خوبی دارد. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ انتقاد پذیر است و از نقد، هرگز ناراحت نمی شود. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ بسیار قاطع و مصمم است و قوانین را به دقت رعایت می کنند. از انجام درست امور توسط خود مطمئن است و به همین دلیل ریسک پذیر و عملگرا هستند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ ذهنی خلاقانه دارند و مسائل پیچیده را به خوبی هدایت می کنند. استراتژیست های خیلی خوبی هستند و می توانند موانع و مشکلات را درک کنند. مسئولیت پذیری بالایی دارند و تا زمان حصول اطمینان از انجام شدن کارها دست از کار نمی کشند تا یک کار را به سرانجام برسانند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

تیپ شخصیتی INTJ درمحیط کار

خلاقیت، نوآوری و راه حل های جدید را برای انجام کار های خود دارند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ تمایلی به اینکه کسی بالای سر آن ها بایستد و بر فعالیت های آن ها نظاره کنند، ندارند.

انتقاد پذیر هستند ولی برای به سر انجام رسیدن کارها هر کاری را انجام می دهند تا آن کار انجام شود. تیپ شخصیت شناسی INTJ بسیار هدفمند هستند و شرکت هایی که مدیران آن ها تیپ INTJ هستند، کارهای سازمان را طبق برنامه، هدفمند و با استراتژی پیش می برند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ وقتی با موانع و مشکلات روبرو می شوند، با خلاقیت و ایده های جدیدی که دارند، مشکلات را حل می کنند و موانع را از سر راه بر می دارند و کار ها را با نظم و قانون پیش می برند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ تمایل دارند بر تمام امور کنترل داشته باشند.

 

نقاط قوت تیپ شخصیتی INTJ در محیط کار

تیپ شخصیت شناسی INTJ با انگیزه هستند و به خود و کاری که می کنند اطمینان لازم را دارند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ پروژه ها و کار ها را با برنامه به جلو هدایت می کنند و به تفکرات خود پای بند هستند و اعتماد بسیاری به خط فکری خود دارند. تیپ شخصیت شناسی INTJ به تنهایی می توانند کار ها را انجام دهند و اهل پذیرفتن چالش ها هستند؛ بسیار هدفمند بوده و شرکت هایی که مدیران آن ها دارای تیپ شخصیت شناسی INTJهستند، کارهای سازمان را طبق برنامه، هدفمند و با استرانژی به پیش می برند. وقتی با موانع و مشکلات روبرو می شوند، با خلاقیت و ایده های جدیدی که دارند، مشکلات را حل می کنند و موانع را از سر راه بر می دارند و کارها را با نظم و قانون پیش می برند و چالش ها را با راه حل های جدید منطقی از پیش رو بر می دارند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ بر امور سازمان تسلط بالایی دارند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی INTJ در محیط کار

از آنجایی که تمایل دارند مستقل کار کنند، در کار تیمی و گروهی نمی توانند حضور داشته باشند و کار کنند و اگر در یک شرکت یا سازمان مدیر یا رئیس نباشند(تمام مسئولیت بر عهده آن ها نباشد)، به شدت به مشکل بر می خورند.

دید کلی آن ها باعث می شود که جزئیات را نادیده بگیرند و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات درون سازمانی می شود. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ با افرادی که از خود پایین تر هستند، نمی توانند ارتباط برقرار کنند. تیپ شخصیت شناسی INTJ دوستدار چالش است و بدون چالش بودن کار ها و پروژه ها برای او خسته کننده و ملال آور است.

نحوه برخورد با تیپ شخصیت شناسی INTJ در محیط کار

رشد در محیط کار برای افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ از ملزومات وی در محیط کار است.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ تمایل دارد تا از ایده های خود در محیط کار استفاده کند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ روزمرگی و کارهای تکراری را بر نمی تابند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTJ نیاز به داشتن قدرت ابتکار عمل و در دست گرفتن تغییرات در سازمان ها هستند تا بتوانند به رشد خود و مجموعه کمک کنند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی INTJ مناسب است:

سیاستمدار، قاضی، بانکدار، سرمایه گذار، تحلیلگر سرمایه

 

 INTP

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP افرادی درونگرا و ساکت هستند و مستقل عمل می کنند. تیپ شخصیت شناسی INTP افرادی دقیق و بسیار کنجکاو هستند و توانایی بالایی در حل مسئله دارند. افراد دارای تیپ شخصیتی INTP ظاهری بسیار آرام و ساکت دارند . تیپ شخصیت شناسی INTP تحلیل گر هستند و به دنبال توضیح منطقی برای هر مسئله هستند. تیپ INTP فقط به واسطه ی حرف منطقی و دلیل متقاعد می شود و برای پذیرفتن حقایق اسیر احساسات نمی شوند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP به رشد خود و دیگران اهمیت می دهند و نه تنها محیط را برای رشد خود که برای دیگران هم این امکان را فراهم می آورند تا در محیطی بالنده رشد کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP می توانند به عنوان طراح و تئوریسین استاندارد ها را بالا ببرند. تیپ شخصیت شناسی INTP هر چیزی را به دقت بررسی و کنترل می کند تا متوجه تضاد ها و اختلافات شود و نهایتا پی خواهد برد که مشکل از کجاست.

 

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP هیچ گونه تمایلی به چارچوب ندارد و برای خود محیطی بدون چارچوب و فارغ از ساختار را می پذیرد. تیپ شخصیتی INTP اگر این امکان را نداشته باشد تا از توانایی های خود بهره ببرد، دچار افسردگی می شود. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP تمایلی به مدیریت کردن دیگران ندارند. برای تیپ شخصیت شناسی INTP به پایان رساندن امور روزانه و انجام دادن امور محوله، معمولا کار دشواری است و این افراد این قابلیت را ندارند تا یک کار را تا انتها به پایان برسانند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

نقاط قوت تیپ شخصیت شناسی INTP در محیط کار

خلاقیت آن ها بالاست و به طور خلاقانه ای می توانند کار ها را انجام دهند زیرا دید کلی به موضوعات دارند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP قادر هستند مسائل پیچیده را به خوبی بفهمند و درک کنند و برای آن ها راه حل مناسب پیدا کنند. تیپ شخصیتی INTP افرادی هستند بسیار ریسک پذیر و در مورد کاری که به آن ها سپرده می شود به راحتی می توانند ریسک کنند. اعتماد به نفس بالایی دارند و قادر هستند در شرایط سخت اعتماد به نفس خود را به خوبی حفظ کنند و در مواجهه با مسائلی که ناگهان و در لحظه اتفاق می افتد، به طور منطقی عمل کنند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی INTP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP تمایل دارند تا به طور مستقل برای خودشان کار کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP باید بتوانند در گروه های کوچک پذیرفته شده و فعالیت کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP باید این اجازه را داشته باشند تا در محیط های کاری، بدون چارچوب و قانون کار کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP بیش از هر چیزی به دنبال پیچیدگی هستند و تمایل دارند تا تمام هنر خود را در مواجهه با مشکلات پیچیده به کار بگیرند تا خود را نشان دهند.

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP چون تمایل به مدیریت کردن افراد ندارند، اصلا نمی خواهند تا مدیر باشند و بر مسند مدیریت بنشینند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INTP نتیجه گرا نیستند و تنها به این موضوع فکر می کنند تا هر آن گونه که شده خلاقیت خود را بروز دهند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی INTP مناسب است:

روانشناس، سرمایه گذار، کار آفرین، اقتصاد دان، تحلیلگر اقتصادی، پژوهشگر

 

 

 ENTJ

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ افرادی پر انرژی هستند و بسیار مسئولیت پذیر. تیپ شخصیت شناسی ENTJ افرادی هستند که عاشق چالش های جدید هستند و تمایل دارند با چالش ها روبرو باشند و آن ها را حل کنند. در اطراف افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ افراد مسئولیت پذیر حضور دارند و این افراد را به سوی خود می کشند. تیپ شخصیت شناسی ENTJ متفکر اند و به راحتی برنامه ریزی های کلان را انجام می دهند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ بسیار اهل تحلیل هستند و منطقی؛ و برای انجام هر کاری نیاز به مدارک و مستندات و دلایل منطقی نیاز دارند.

تیپ شخصیت شناسی ENTJ تنها با استدلال قانع می شود. این افراد تمایل دارند برنامه استراتژیک یک سازمان را تدوین کنند. آینده نگر و به دنبال کسب دانش هستند و سعی دارند با رسیدن به اهداف بالاتر به رشد و تعالی برسند. از انتقال علم خود به دیگران بسیار خرسند می شوند و لذت می برند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

تیپ شخصیتی ENTJ درمحیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ برای مشاغلی مانند مدیریت و سرپرستی مناسب هستند. بسیار دور اندیش و هدف گذار هستند. مدیریت استراتژیک و برنامه های مدون را برای سازمان تدوین می کنند و ترجیح می دهند کار ها را زود تر از موعد مقرر به سر انجام برسانند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ افرادی رقابتی هستند و با افرادی که نتیجه گرا هستند مشارکت و کار می کنند و از دستور دادن دیگران متنفرند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENTJ در محیط کار

از تمامی منابع استفاده می کنند تا به موفقیت برسند؛ راه حل های خوبی برای حل مسئله دارند و چالش ها را به خوبی می پذیرند. توانایی افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ در مدیریت کردن افراد و منابع مثال زدنی است. جسور و شجاع هستند و تصمیم گیری های افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ منطقی است. به سرعت با تکنولوژی خود را تطبیق می دهند.

 

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENTJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ عجول هستند و می خواهند زودتر از موعد انجام کار، آن را به پایان برسانند و در برابر افرادی که کارهایشان را با تأخیر انجام می دهند بسیار تند و عصبانی می شوند. همکاران و دوستان خود را تحت فشار قرار می دهند و به Deadline های پروژه حساس هستند و انعطاف ندارند. تمرکز آن ها بر روی کار بسیار است به گونه ای که ممکن است خانواده خود را در برخی مواقع فراموش کنند و زمانی را برای آن ها اختصاص ندهند! کار برای آن ها همیشه در اولویت است. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ شهودی و کل نگر است.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی ENTJ در محیط کار 

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ همواره تمایل دارند ار افراد خلاق و با هوش بهره بگیرند و در تیم خود استفاده کنند.

شخصیت ENTJ علاقمند به رشد در محیط کار است و تمایل دارد به رتبه های بالاتر در سازمان برسد.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ عاشق کارهای چالش بر انگیز هستند تا بتوانند حد اکثر خلاقیت خود را بروز دهند.

محیط کاری تیپ شخصیت شناسی ENTJ حتما باید دارای نظم و سازمان یافته باشد.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENTJ تمایل دارد تا برنامه های استراتژیک کوتاه مدت و بلند مدت سازمان را خودش طراحی کند.

تیپ شخصیت شناسی ENTJ همواره باید این امکان را داشته باشد تا دیگران را تحت کنترل و اداره خود داشته باشند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ENTJ مناسب است:

مدیر فروش، مدیر کل، مدیر ارشد، مدیر تحقیقات و توسعه

به طور مثال زمانی که قصد دارید شخصی را در سازمان خود استخدام کنید، یه زبان بدن وی دقت می کنید. نگاه می کنید که او چطور نشسته، طرز نگاه کردن او چگونه است، دست هایش به چه حالتی قرار دارند و به صورت کلی دقت ویژه ای به حرکات و اشارات بدن وی می کنید. شما این کار را انجام می دهید تا بتوانید شخصیت او را بشناسید و یا استفاده از این شناخت برای او تصمیم گیری کنید.

مثال دیگر از مورد فوق، این موضوع است که زمانی که قصد دارید تا شخصی را برای مجموعه خود به کار گیرید، هوش هیجانی او را با استفاده از تست هوش هیجانی بار ان (تست هوش هیجانی baron) می سنجید تا متوجه شوید که او چه شخصیتی دارد و در زمان بحران و فشار های عصبی، عکس العمل وی چگونه خواهد بود. این موضوع یکی از مهم ترین موضوعات در استخدام کارمندان است زیرا برخورداری از هوش هیجانی بالا در رشد و ارتقا سازمان ها تاثیر مستقیم دارد و می بایست حتما مورد توجه قرار گیرد.

 

ENTP

تیپ شخصیتی ENTP فردی برونگرا است که برای انجام کارها پشتکار و انرژی بسیاری دارد. شخصیت ENTP همیشه به دنبال راه های جدید برای انجام دادن کارهاست و از روش های معمول سنتی تبعیت نمی کند. تیپ شخصیتی ENTP دارای اعتماد به نفس بالا و فردی خلاق است که سعی دارد به طور همزمان چند کار را با یک دیگر انجام دهند. از این رو افراد ENTP را شخصیت های Multi task نیز می نامند. شخصیت ENTP به دنبال چالش و هیجان های جدید است و همچنین دوستان و طرفداران زیادی دارند. تیپ شخصیتی ENTP از انجام کار های خسته کننده ی یکنواخت متنفر است و همواره به دنبال راه حل های جدید برای حل مسئله است. ENTP تمایل دارد تا مشکلاتش را خودش مرتفع کند و در این راه نیز تمایلی به استفاده از روش های معمول ندارد. تیپ شخصیتی ENTP در هر لحظه برای خود فرصت ایجاد می کنند و طراح و استراتژیست های خوبی هستند. از روتین بودن بیزار هستند و تغییر برای آن ها یکی از اولویت هاست. ENTP دوستدار تنوع و تغییر است و روزمره‌گی برای آن ها معنا و مفهومی ندارد. تنوع طلب و دوستدار تفریح هستند و دایره دوستان آن ها وسیع است. تیپ شخصیتی ENTP دارای کاریزما هستند و این توانایی را دارند تا افراد را به واسطه ی کاریزمای خود، قانع کنند.  در ادامه مطلب  تیپ شخصیتی ENTP “ که مطلبی در راستای آشنایی بیشتر شما با شخصیت شناسی MBTI است با ما همراه باشید.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

شخصیت‌های مجادله‌گر عاشق “ایده آفرینی” هستند و افکار بزرگی دارند، اما از اینکه به هر قیمتی گرفتار انجام “کارهای سنگین” شوند، پرهیز می‌کنند. مجادله‌گران تنها حدود سه درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که هیچ اشکالی هم ندارد زیرا می‌توانند ایده‌های اصلی را پدید بیاورند، سپس کنار رفته و اجازه دهند تا شخصیت‌های رایج‌ تر و سختکوش‌ تر زحمت تدارکات مربوط به اجرا و نگهداری را بکشند.

 

تیپ شخصیتی ENTP در محیط کار

تیپ شخصیتی ENTP تمایل دارد در لحظه به چند پروژه و موضوع بپردازد و به صورت کلی به مسائل نگاه می کند. این افراد برای حل مسائل از ذهن خلاق خود استفاده می کنند و تنها از خط فکری خود تبعیت می کنند.

ایده برای این افراد، توقف ناپذیر است و از این رو به راحتی ایده های خود را در اختیار دیگران قرار می دهند و واهمه ای از این کار ندارند. چرا که به ذهن خلاق خود ایمان دارند؛ از این رو در میان همکاران خود از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این افراد کسانی هستند که از هر علوم، اطلاعاتی را در اختیار دارند اما به صورت متمرکز نمی توانند بر روی جزئیات یک موضوع خاص تمرکز کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENTP در محیط کاری

عاشق یادگیری هستند و دوست دارند تمام علوم را بیاموزند و از آن در حل مسئله بهره بگیرند. دارای اعتماد به نفس بالا و همچنین بسیار منعطف هستند. به طور همزمان می توانند چندین پروژه را مدیریت کنند. به خاطر اعتماد به نفس بالایی که دارند، افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP بسیار ریسک پذیر هستند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENTP در محیط های کاری

این افراد اصلا نمی توانند در محیط های کاری سنتی با ساختارهای سلسله مراتبی کار کنند. آن ها همواره به دنبال چالش هستند و تمایل دارند پروژه ها، مسائل و موارد کاری را تنها به وسیله ی خط فکری خود حل کنند و کسی نمی تواند به آن ها امر و نهی کند. آن ها در برخی موارد دچار اعتماد به نفس کاذب می شوند که این امر می تواند به مجموعه آسیب برساند. هرگز انتقاد پذیر نیستند و در برابر کسانی که از ایشان انتقاد کنند و یا شایستگی های آن ها را زیر سوال ببرند، صبور نخواهند بود! از آنجایی که این افراد انعطاف پذیر هستند، نمی توانند با افرادی که منطف نیستند کنار بیایند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی ENTP در محیط کار

تیپ شخصیتی ENTP حتما باید بتواند از ایده هایش سخن بگوید و با افراد تعامل و تبادل نظر داشته باشد

تیپ شخصیتی ENTP پروژه های جدید را تعریف می کنند اما به جزئیات نمی پردازند. بنابراین اگر ENTP به جزئیات اهمیت نداد، نباید به او خرده گرفت.

از تیپ شخصیتی ENTP باید به خاطر ایده های جدید تقدیر کرد.

محیطی را فراهم کرد تا تیپ شخصیتی ENTP ایده های خود را عملی کند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ENTP مناسب است:

کار آفرین، تهیه کننده و یا کارگردان، مدیریت آموزش، روانشناس، محقق علوم و آسیب های اجتماعی

 

ESFJ

در نتیجه ی تیپ شخصیت شناسی MBTI اگر پاسخ آزمون شما ESFJ باشد، بیانگر این است که فردی برونگرا هستید و علاقه به ارتباط با مردم هستید. افراد دارای تیپ شخصیتی ESFJ می خواهند به دیگران و دوستان خود کمک کنند؛ همچنین خواستار تأیید شدن از طرف دیگران هستند و برایشان مهم است که دیگران آن ها را مورد ستایش و تمجید قرار دهند. تیپ شخصیت شناسی ESFJ به جزئیات خیلی دقیق توجه می کنند و اهمیت می دهند و بسیار نکته سنج هستند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ مسئولیت پذیری بالایی دارند و کاری که بر عهده ی آن ها قرار می گیرد را تا حصول نتیجه ی نهایی انجام می دهند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ فردی اجتماعی است که با اطرافیان و مردم ارتباط زیادی دارند و سعی دارند همه را از خود راضی نگه دارند و از قضاوت شدن به شدت می هراسند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ همواره دوست دارند بابت تلاش هایشان از آن ها قدر دانی شود و برای خود باید ها و نباید های زیادی تعریف کرده اند و افرادی بسیار قابل اعتماد هستند و نسبت به اطرافیان و کار خود وفاداری بالایی دارند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

 

برنامه ریزی برای افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ بسیار مهم است و دوست دارند طبق برنامه کار ها را انجام دهند. ریز بینی افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ باعث می شود تا دقت بالایی داشته باشند. در کارهای تیمی و گروهی اولین نفر هستند که جلو می آیند تا کارها را انجام دهند.

تیپ شخصیت شناسی ESFJ تمایل دارند که تصمیم های داخل جمع به صورت انفرادی اتخاذ نشود و گروهی گرفته شوند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ بواسطه ی اینکه خونگرم و برونگرا هستند، با همکاران و دوستان خود رفتاری صمیمی دارند.احترام آن ها به سلسله مراتب سازمانی قابل تقدیر است. افراد دارای تیپ شخصیتی ESFJ از دیگران نیز انتظار دارند تا سلسله مراتب سازمانی را رعایت کنند و به آن ها اهمیت دهند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ESFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ مسئولیت پذیری بالایی دارند و در انجام کارها قاطعیت بالایی دارند. چون مسئولیت پذیری آن ها بالاست، پروژه ها را به زودی پیش می برند و انجام می دهند.

افراد دارای تیپ ESFJ به کار گروهی و همکاری علاقمند هستند و به دیگران توجه می کنند و دیگران را نیز ترغیب می کنند تا امور را به سرانجام برسانند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ESFJ در محیط کار

در محیطی که تنش وجود داشته باشد، افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ نمی توانند توانایی های خود را بروز دهند.  افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ نسبت به انتقاد های اطرافیان خود صبور نیستند و تاب و توان انتقاد را نیز ندارند. معمولا افراد انعطاف پذیری نیستند و برای خود، باید ها و نباید هایی را تعریف کرده اند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ اهل خلاقیت در کار نیستند و گاهی اوقات تصمیماتی را می گیرند که عجولانه است و می تواند سازمان را با مشکل روبرو کنند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی ESFJ در محیط کار

تیپ شخصیت شناسی ESFJ باید در محیط بدون تنش و دوستانه کار کند.

برای افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESFJ بسیار اهمیت دارد که سلسله مراتب رعایت شود.

برای تیپ شخصیت شناسی ESFJ باید جزئیات مشخص باشد.

برای افراد دارای تیپ شخصیتی ESFJ مهم است که تصمیمات به صورت گروهی گرفته شود و از تصمیمات انفرادی جلوگیری شود.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ESFJ مناسب است:

مهماندار هواپیما، آرایشگر، مدیر هتل، مدیر روابط عمومی، مددکار اجتماعی

 

ESTJ

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ افرادی هستند برونگرا و البته عملگرا که برای به انجام و پایان رساندن امور در سازمان، بهترین افراد هستند. تیپ شخصیت شناسی ESTJ تمایل دارند مسئول باشند و همه چیز تحت نظارت و سیطره آن ها باشد. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ تمایل دارند تا در محیط های با ثبات و ساکن فعالیت و کار کنند و از هر گونه حاشیه و تنش دوری می کنند. این افراد برونگرا از ابراز عقیده خود هیچ واهمه ای ندارند.

به خوبی برنامه ریزی می کنند و برنامه ها و طرح ها را به عمل در می آورند و به اتمام می رسانند.

تیپ شخصیت شناسی ESTJ از احساس مسئولیت به شدت لذت می برند و تمایل دارند در تصمیمات مهم اخذ شده شریک باشند و اعمال نظر کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ نکته ها و جزئیات را به خوبی به خاطر می سپارند؛ جزئیات را جزء به جزء انجام می دهند و از دیگران نیز انتظار دارند تا همین کار را رعایت کنند. افرادی تحلیلگر و با منطق هستند و احساسی تصمیم نمی گیرند و تحت تأثیر موارد غیر منطقی و احساسی دست به انجام کاری نخوهند زد.

آن ها به افکار خود عمل می کنند و به راحتی می توان به شخصیت آن ها پی برد و شخصیت آن ها را شناخت.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

 

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ افرادی هستند که به راحتی می توانند افراد و منابع را مدیریت کنند و کار ها را به مرحله ی اجرا در آورده و نتایج خوبی را رقم بزنند. تیپ شخصیتی ESTJ از محیط های پر چالش فراری هستند و محیط با ثبات کاری را دوست دارند. این افراد، افرادی اجتماعی هستند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ افرادی پر توقع و سخت گیر هستند و برای رسیدن به خواسته های خود دست به هر کاری می زنند و ممکن است دیگران را نادیده بگیرند.

نقاط قوت تیپ شخصیت شناسی ESTJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ دید واقع بینانه ای دارند و برای نیل به اهداف خود بسیار با تمرکز بالا عمل می کنند. از قانون درون سازمانی تبعیت می کنند و برای سازمان و نیروهای درون سازمان نیز ارزش و احترام زیادی قائل هستند. تیپ شخصیت شناسی ESTJ تعهد کاری بالایی دارند و به تنهایی می توانند بار یک سازمان را به دوش بکشند. نقاط ضف سازمان را به راحتی تشخیص می دهند و در جهت بهبود آن تلاش می کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیت شناسی ESTJ در محیط کار

به واسطه ی اینکه در جزئیات غرق می شوند، آینده نگری خوبی نخواهند داشت. در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان می دهند و اگر نتوانند در مسیر کاری خود خلاقیت یا تغییری ایجاد کنند، آن را رها می کنند.  افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ تاب و توان نظر مخالف را ندارند و برای به انجام رساندن یک کار ممکن است همه ی جوانب و احتمالات را در نظر نگیرند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیت شناسی ESTJ در محیط کار

تیپ شخصیتی ESTJ تمایل دارد تا حوزه اختیاراتش مشخص باشد.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ علاقه دارند تا سایر کارمندان و همکاران آن ها مسئولیت پذیری بالایی داشته باشند.

تیپ شخصیت شناسی ESTJ علاقه دارد تا قوانین کاری آن ها مشخص باشد.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ESTJ باید قدرت کامل و اختیار را در سازمان داشته باشند.

تیپ شخصیت شناسی ESTJ تمایل دارند تا بر اطرافیان خود در محیط کار مسلط باشند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ESTJ مناسب است:

افسر ارتش، پلیس، مهندس پرواز، حسابرس، قاضی، مدیر مدرسه، وکیل

 

INFJ

تیپ شخصیتی INFJ افرادی هستند درونگرا، ساکت و کم حرف. این افراد به دلیل اینکه شهودی هستند، قوه ی تخیل بالایی دارند و به عمق مسائل توجه می کنند. ایده آل گرا بودن و کمالگرا بودن آن ها، تیپ شخصیت شناسی INFJ را به رهبران پر طرفدار و کاریزماتیک مبدل کرده است. تیپ شخصیتی INFJ تمایل دارند تا از آن ها قدر دانی و تقدیر شود ولی دوست ندارند تا جلب توجه کنند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ برای خط فکری و نگرش خود ارزش قائل هستند و اصلا برایشان مهم نیست اگر دیگران آن ها را تأیید نکنند! افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ چون عزم و اراده ای جدی دارند، رهبران بسیار عالی شناخته می شوند و از این رو کمی لجوج به نظر می رسند. تیپ شخصیت شناسی INFJ تمایل ارند تا نظر آن ها مهم تر از بقیه تلقی شود و نظر آن ها مهم تر از بقیه شناخته شود و در اولویت نظر ها قرار بگیرد ولی با این وجود از دیگران نیز نظر می گیرند و علاقمند به هماهنگ بودن با دیگران هستند. تیپ شخصیت شناسی INFJ در تصمیم گیری ها ابتدا فکر می کنند و همه ی جوانب را در نظر می گیرند و سپس اقدام به عمل می کنند. همین ویژگی آن ها سبب می شود تا کمتر به ریسک کردن بپردازند. در عین حال که با احساس هستند، افراد سختگیری هستند و از این رو با افراد سختگیر، تعامل بهتری دارند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

 

افراد دارای تیپ شخصیتی INFJ ایده آل گرا هستند و دید های بلند مدت در سر دارند. عزم و جدیتی که در کار دارند باعث می شود تا اهداف از پیش تعیین شده ی خود را عملی کنند. هیچ شکستی برای تیپ شخصیت شناسی INFJ وجود ندارد و با جدیت تمام به خواسته های خود می رسند. تیپ شخصیت شناسی INFJ چون افرادی درونگرا هستند، قصد جلب توجه دیگران را ندارند. تیپ شخصیت شناسی INFJ بواسطه ی اینکه منافع جمع را در نظر می گیرند، مورد حمایت اطرافیان و دوستان خود قرار می گیرند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی INFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ هیچ پروژه ای را ناتمام نمی گذارند و پروژه ای را که شروع کرده اند را در نهایت به اتمام می رسانند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ هدفمند هستند و با جدیتی که در سازمان دارند، امور سازمان را انجام می دهند. در کار ها و پروژه ها بسیار قاطع، مصمم و جدی هستند. حس همدلی افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ باعث می شود تا نیاز های اطرافیان خود را به خوبی درک کنند.

مسئولیت پذیری بالایی دارند و کاری که بر عهده ی آن ها گذاشته می شود را تا انتها به پایان می رسانند و نسبت به جامعه ی خود و اطرافیان خود، حس مسئولیت پذیری بالایی دارند.

نقاط ضعف تیپ شخصیت شناسی INFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ اهل رقابت و چالش در کار نیستند و از رقابت کردن با افراد در محیط کاری دوری می کنند. اگر افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ تمایل به انجام کاری را نداشته باشند، آن را انجام نمی دهند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ قصد مدیریت کردن نیروهای خود را ندارند و فقط علاقه و تمایل به رهبری را دارند و به خاطر قدرت کاریزمایی که در اختیار دارند، قدرت رهبری کردن را دارند.

آن ها تا زمانی در یک سازمان قادر به حضور و فعالیت هستند تا ارزش های سازمان با ارزش های آن ها اختلافی نداشته باشد؛ در صورتی که آرمان های آن ها با آرمان های سازمان در یک راستا نباشد، نمی توانند در سازمان حضور داشته باشند و قادر به چارچوب پذیری در قالب یک سازمان نیستند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی INFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ INFJ تمایل دارند در محیطی کار کنند که آرمان ها و ارزش های سازمان با باور های آن ها هماهنگ باشد.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFJ علاقه دارند تا کار ها و پروژه ها را به تنهایی انجام دهند اما محیط کار آن ها دوستانه باشد.

تیپ شخصیت شناسی INFJ باید در محیطی کار کند که بتواند به سایر نیروها کمک کند و موجب پیشرفت و رشد آن ها شود.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی INFJ مناسب است:

نویسنده، سردبیر، مشاور و میر منابع انسانی، مترجم، نمایش نامه نویس

 

ISFJ 

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ درونگرا، قابل اعتماد و محتاط هستند. تیپ شخصیتی ISFJ می خواهد برای دیگران مثمر ثمر باشد و همواره سعی دارد تا به دیگران کمک کنند. تیپ شخصیت شناسی ISFJ بسیار متعهد و با ثبات هستند. افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ افراد واقع گرا و واقع بینی هستند که دوستان آن ها آرام و بی ادعا هستند. از نظر تیپ شخصیتی افرادی هستند که کاملا قابل پیش بینی هستند و مقررات و کارهایی که از آن ها خواسته شده را بدون اندک کم و کاستی، انجام می دهند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISFJ افرادی هستند که نکته سنج و ریز بین هستند که به کوچکترین تغییرات توجه می کنند و نمی توانند آن ها را نادیده گرفته و یا به سادگی ازآن ها گذر کنند.

تیپ شخصیت شناسی ISFJ تمایل دارد تا همه چیز واضح و شفاف باشد و به راحتی بتوانند تصمیم گیری نماید.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISFJ منظم و دقیق و بسیار پر تلاش هستند. افرادی عملگرا هستند و پیش از حرف زدن، تمایل به عمل کردن دارند. از قضاوت دیگران می ترسند و برایشان مهم است که بدانند دیگران چگونه آن ها را قضاوت می کنند. به دلیل اینکه افراد درونگرایی هستند، احساسات خود را بروز نمی دهند.

 

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

تیپ شخصیت شناسی ISFJ به جزئیات بسیار اهمیت می دهند و کارهایی که بر عهده او سپرده شده است را به بهترین و کامل ترین شکل ممکن انجام می دهند. بواسطه ی اینکه درونگرا و محتاط هستند، هرگز نمی توانند افرادی رک باشند. به هیچ عنوان اهل فرمان و دستور دادن نیستند و کارهایی که بر عهده ی آن هاست، با جزئیات و تمام و کمال انجام می شود. به سازمان خود وابستگی زیادی دارند. تمام کارها را به تنهایی انجام می دهند و نیاز به مدیر یا کسی که بالای سر آن ها قرار بگیرند، ندارند. آنها به سلسله مراتب سازمانی اهمیت می دهند و لایه های سازمانی را رعایت می کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیت شناسی ISFJ در محیط کار

افرادی بسیار مسئولیت پذیر هستند و به دقت جزئیات را مورد بررسی قرار می دهند و کار ها را با دقت بالایی انجام می دهند. برای مجموعه ای که در آن کار می کنند بسیار احترام و ارزش قائل است.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISFJ از تغییر استقبال نمی کنند! افراد آینده نگری نیستند و در کار خود منعطف نیستند و همچنین افراد انتقاد پذیری نیستند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی ISFJ در محیط کار

محیط کار تیپ شخصیت شناسی ISFJ باید کاملا روتین و عاری از خلاقیت باشد.

تیپ شخصیت شناسی ISFJ باید در کار خود مثمر ثمر باید و تمایل دارد تا این حس رضایت را به مدیر و یا همکار خود نیز القا کند.

تمایل ندارد تا مسئول مستقیم بالا سری داشته باشد و کارش را به دیگران توضیح دهد.

 

ISTJ

همانگونه مشخص است افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ افرادی درونگرا هستند و در عین حال جدی و پر تلاش. تیپ شخصیت شناسی ISTJ ثبات شخصی بالایی دارند و قابل اعتماد هستند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ چون درونگرا هستند، با اطرافیان خود کمتر صحبت می کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ نظم و دیسیپلین خاصی در کار خود دارند و این نظم را هم در کار و هم در زندگی آن ها به راحتی مشاهده می کنیم. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ افرادی کاملا منطقی هستند؛ تابع قوانین هستند و از دیگران هم همین انتظار را دارند که آن ها هم به قوانین احترام بگذارند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

 

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ انتظار دارند تا نظم سازمانی به طور تمام و کمال رعایت شود؛ تیپ شخصیت شناسی ISTJ به تنهایی و به طور مستقل می تواند کار ها را به پیش ببرند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ در کار های خود انعطاف ندارند و بسیار سختگیر هستند. بسیار ریزبین و دقیق هستند و جزئیات را به خاطر می سپارند.

نقاط قوت تیپ شخصیت شناسی ISTJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ قابلیت انجام کار به صورت انفرادی را دارا هستند و پروژه های سازمانی را می توانند به تنهایی به پیش ببرند. تیپ شخصیتی ISTJ به اصول سنتی معتقد هستند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISTJ در محیط کار

چون افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ به جزئیات توجه دارند، ممکن است از کلی نگری به مسائل غافل شوند. منعطف نیستند و در برابر تغییرات مقاومت نشان می دهند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ پذیرای ایده های نو و تفکرات جدید نیستند و نسبت به انجام کارها به روش های جدید کمتر ریسک پذیر هستند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیت شناسی ISTJ در محیط کار

نظم و قوانین در محیط کار افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ باید مشخص باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ تمایل دارد تا به صورت مستقل و متمرکز بر روی پروژه ها کار کنند

اهداف و چشم انداز برای افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ISTJ باید از ابتدا مشخص شده باشد

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ISTJ مناسب است:

حسابدار، حسابرس، افسر پلیس، مسئول امنیت پرواز، مسئول بایگانی، بازرس بانک، مأمور مالیات

 

ENFP

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP اهل معاشرت و رفت و آمد، خونگرم و برونگرا هستند. تیپ شخصیت شناسی ENFP پر از انرژی، هیجان و شور است و می تواند این انرژی را به دوستان و اطرافیان خود منتقل کند. افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP کلی نگر هستند و به جزئیات کاملا بی تفاوت هستند و ارتباط بین موضوعات را به راحتی می توانند تشخیص دهند و این موضوعات را به واقعه اصلی ربط دهند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFP کاملا Proactive هستند و می توانند خود را Motivate کرده و به زندگی خود هیجان ببخشند. آن ها زندگی را شامل فرصت می بینند و از هر فرصتی برای تهییج خود استفاده می کنند.

چون تیپ شخصیت شناسی ENFP احساسی هستند، برداشت های ذهنی خود را از رویداد ها و واقعیات دارند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFP کنجکاو هستند اما در درک مطلب اهل قضاوت و داوری نیستند و مسائل را کامل درک می کنند. افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP هر موضوع و مشکل را با فکر خود بررسی و حل می کنند و به همین دلیل شیوه های رایج و معمول را نمی پسندند و طرحی نو را برای هر موضوعی پیاده می کنند. این افراد برونگرا و پر از انرژی هستند و از قدرت روابط عمومی بالایی برخوردارند و انرژی خود را به دیگران انتقال می دهند و از دیگران نیز انرژی می گیرند. تیپ شخصیت شناسی ENFP نکته های مثبت را در افراد به خوبی پیدا می کنند و سعی می کنند آن ها را در کار و زندگی روزانه خود به کار بگیرند. افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP با دیگران همدلی می کنند و خواستار تأیید شدن از سمت دیگران هستند. از هر گونه حاشیه و درگیری دوری می کنند و سعی می کنند با اطرافیان دوست شوند و با آن ها صمیمی باشند. افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP افرادی خود ساخته هستند ، قدرت تخیل زیادی دارند و در ذهن خود همه چیز را به سرعت پردازش می کنند و آن را می سازند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

 

تیپ شخصیتی ENFP چون کلی نگر هستند ممکن است در کار جزئیات را نادیده بگیرند. اگر بالای سر افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFP کسی باشد و کار آن ها را رصد کند، ناراحت می شوند و بر نمی تابند. تیپ شخصیت شناسی ENFP در رویارویی با مسائل از روش های خاص خود استفاده می کنند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFP شروع کننده های خوبی هستند اما تمام نمودن کارها ممکن است ار آن ها بر نیاید!

ذخیره کردن زمان برای آن ها مهم است و به همین خاطر از پرداختن به جزئیات دوری می کنند.

نقاط قوت تیپ شخصیت شناسی ENFP در محیط کار

چون افراد برونگرایی هستند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کنند و به سرعت از نیاز های کارمندان یا همکاران خود با خبر می شوند و می توانند خودشان آن مشکلات را حل کنند یا برای حل مشکل به مدیر خود گزارش دهند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFP افرادی کاملا منعطف هستند و از فکر کردن در قالب خاص و بسته گریزان هستند. تیپ شخصیتی ENFP افرادی هستند که ریسک را به جان می خرند و به سرعت یادگیری نیز اهمیت می دهند و در کوتاه ترین زمان یک موضوع یا علم جدید را یاد می گیرند.

نقاط ضعف تیپ شخصیت شناسی ENFP در محیط کار

نظم برای این افراد تعریف نشده است و با توجه به ذهن خلاق و ایده پردازی که دارند، از روش های خود مسائل را حل می کنند و در قالب کارهای اداری و انجام امور به روش روزانه و روتین نمی گنجند. از افرادی که منعطف نیستند فاصله می گیرند و به حالت سکون نشستن برای آن ها خسته کننده خواهد بود.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی ENFP مناسب است:

معلمان، استاد دانشگاه و مشاوران و مربیان، بهترین مشاغلی است که برای این تیپ تعریف شده است.

 

ENFJ

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ همانگونه مشخص است افرادی برونگرا هستند و عاشق برقراری ارتباط با اطرافیان هستند. تیپ شخصیت شناسی ENFJ در اصل متقاعد سازی بسیار حرفه ای هستند. اهداف مشخصی را دنبال می کنند و در مجامع نیز از مقبولیت و محبوبیت خاصی برخوردار هستند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ افرادی صمیمی، خوش برخورد و گرم هستند. تصمیمات تیپ شخصیت شناسی ENFJ وی بر اساس احساسات است و موضوعات را به واسطه ی احساس خود برداشت می کنند نه آنگونه که هستند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ همیشه تمایل به برقراری ارتباط با دیگران دارند و ممکن است این رفتار آن ها به مذاق عده ای خوش نیاید.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ افراد بسیار وفاداری هستند و به همین علت اطرافیان آن ها، به شدت طرفدار و دوستدار آن ها هستند. مسئولیت پذیر بودن و مردمی بودن آن ها باعث می شود بر اساس تصمیمات جمع و علاق آن ها تصمیم بگیرند و همواره قصد راضی نگه داشتن آن ها را دارند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ بسیار هدفمند هستند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ چون برونگرا هستند، انرژی زیادی به بقیه افراد می دهند و تمایل دارند همکاران و دوستان پر تلاش با انرژی مثبت داشته باشند.  تیپ شخصیت شناسی ENFJ از کوتاهی و تأخیر بیزار هستند و دوست ندارند تأخیری در انجام کارها و پروژه ها توسط دوستانشان به وجود بیاید. تصمیم گیری افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ بر اساس احساسات است و اصلا بر اساس منطق تصمیم نمی گیرند. شهودی بودن افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ این اجازه را می دهد که موضوعات را بزرگ تر از آنچه که هست ببینند.

 

نقاط قوت افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ روابط عمومی بالا و قدرت برقراری ارتباط خوبی با دیگران دارند. تعهد بالایی که به کار خود دارند، همچنین با توجه به روحیه ی حمایتگری که دارند افراد را ترغیب می کنند برای انجام کار ها. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ چون از نیاز ها و روحیات همکاران خود با خبر هستند، به راحتی می توانند مشکلات آن ها را شناسایی کنند.

نقاط ضعف افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ در محیط کار

ارزش ها برای افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ مهم است و اگر این ارزش ها در سازمان رعایت نشود، علاقه ای به ماندن در آن محیط کاری ندارند. احساسی بودن افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ ممکن است تصمیمات غیر منطقی را برای مجموعه اتخاذ کند.

نحوه برخورد با تیپ شخصیتی ENFJ در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ تمایل دارند در محیط صمیمی و گرم کار کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ تمایل دارند در محیط فارغ از تنش و جنجال کار کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ دوست دارند که سطح انتظارات از آن ها مشخص باشد.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ تمایل دارند تا همکاران آن ها پر انرژی و نیز خلاق باشند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ خواستار این هستند که مسئولیت یک پروژه را بپذیرند و خود آن ها پروژه را هدایت کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی ENFJ به برنامه ریزی اهمیت می دهند و می خواهند در محیطی با برنامه کار کنند.

مشاغلی که برای تیپ شخصیتی ENFJ مناسب است:

مدیر روابط عمومی، مشاور، معلم، مدیر روابط عمومی، جامعه شناس

 

INFP

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP همانگونه که از نام آن مشخص است، درونگرا هستند و از بروز دادن خود واحساساتشان امتناع می کنند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP اکثرا افرادی هستند که درونگرا هستند و درگیر رؤیاهای خود هستند، افکار بلند مدت دارند و آینده نگر هستند. منعطف و صبور هستند و به اصول و اعتقادات خود پای بند هستند. تیپ شخصیت شناسی INFP از اختلاف و حاشیه پرهیز می کنند و تا زمانی که ارزش هایشان آسیبی نبیند، سعی بر این موضوع دارند که از حواشی دوری کنند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP به دلیل اینکه افراد درونگرا هستند، به جای صحبت کردن می نویسند. دایره دوستان تیپ شخصیت شناسی INFP بسیار محدود است و دوستان کمی دارند.

در نتیجه ی تست شخصیت شناسی MBTI باید به درصد های گزارش شده دقت داشت؛

درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا، درصد درونگرایی در برابر برونگرایی، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن و درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن. هر میزان که این اختلاف بیشتر باشد، می توان گفت که نتیجه ی این آزمون به شخصیت فرد نزدیک تر است. اما هر چه درصد ها به هم نزدیک تر باشند، در می یابیم که در برخی موارد با شخصیت آن فرد، به طور کامل منطبق نیست. این امر دلیل بر ضعیف بودن تست شخصیت شناسی MBTI نیست؛ بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

 

از رعایت نمودن نظم و مقررات بیزار هستند و معمولا کارهای خود را به کندی انجام می دهند و از همین رو ممکن است دیگران را آزار دهند. افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP بسیار با صبر و حوصله کارها را انجام می دهند و تمایل دارند کارها را خودشان به پیش ببرند. در تصمیمات افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP جدیت کمتری دیده می شود و همین امر باعث می شود به اهداف خود نرسند.

از فعالیت های چالش برانگیز و رقابتی دوری می کنند و افرادی ایده آل گرا هستند که سطح استانداردهای آن ها معمولا بالاست.

نقاط قوت افراد دارای تیپ شخصیتی INFP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP تعهد بالایی به کار خود دارند و احساس مسئولیت زیادی می کنند؛ همچنین می توانند به دیگران انگیزه زیادی بدهند و با آن ها نیز همدلی کنند.

نقاط ضعف افراد دارای تیپ شخصیتی INFP در محیط کار

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP از فعالیت در محیط های رقابتی فراری هستند و تمایل به کار در محیط های پر چالش ندارند. افراد دارای تیپ INFP به واسطه ی دید ایده آل گرایی که دارند ممکن است واقعیات را نبینند. تیپ شخصیت شناسی INFP از قرار گرفتن در قالب نظم سازمانی عاجز هستند و نمی توانند کار ها را در موعد مقرر به سر انجام برسانند.

نحوه ی برخورد با تیپ شخصیت شناسی INFP در محیط کار

محیط کار برای افراد دارای تیپ شخصیتی INFP باید به دور از هرگونه چالش و تنش باشد و بتوانند در فضای دوستانه و صمیمی کار های خود را انجام دهند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP تمایل دارند تا فارغ از هرگونه جدول زمانی، کار خود را به پیش ببرند و در انجام دادن کارهای خود استقلال کافی داشته باشند.

افراد دارای تیپ شخصیت شناسی INFP به ارزش های خود پای بند و متعهد هستند و نمی توانند آن ها را زیر پا بگذارند. ارزش های محیط کاری آن ها باید با ارزش های خود آن ها مطابقت داشته باشد.

مشاغلی که برای تیپ شخصیت شناسی INFP مناسب است:

کاریکاتوریست، هنرمند، نویسنده، روزنامه نگار