سهام عدالت

 سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت از خبرهای داغ این روزها است.

چگونه سهام عدالت را معامله کنیم؟؟

آزادسازی سهام عدالت از خبرهای داغ این روزها است. سهامی که از سال‌ها پیش در اختیار اقشار کم‌درآمد جامعه قرار گرفته است و می‌توان آن را نوعی یارانه در نظر گرفت. اخیراً مقام معظم رهبری، در قالب ابلاغیه‌ای که در تاریخ نهم اردیبهشت منتشر شد، با درخواست دولت مبنی بر آزادسازی این سهام موافقت کردند. به این معنی که از این به بعد، با رعایت شروط و ضوابط خاصی، امکان معامله این سهام در بازار بورس برای مردم فراهم می‌شود.

این خبر، ابهامات زیادی ایجاد کرده است و به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تمامی جزئیات مربوط به نحوه آزادسازی سهام عدالت را در اختیارتان بگذاریم.

آزادسازی سهام عدالت به گونه‌ای خواهد بود که سهامداران ظرف ۶ ماه آینده بتوانند تا ۲۰ درصد سهام خود را بفروشند.

 مهلت ۳۰ روزه مشمولان برای نحوه آزادسازی سهام به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تنها تا پایان ساعت ۲۴ روز ۸ خرداد وجود خواهد داشت.

در روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت، فروش این سهام به‌صورت تجمیعی و توسط کارگزاریها انجام می‌شود. به این صورت که افراد متقاضی فروش سهام عدالت، می‌بایست در سامانه معاملاتی کارگزاری خود سفارش فروش این سهام را (طبق دستورالعملهایی که به‌زودی منتشر می‌شود) ثبت نمایند.

در نهایت، کارگزاری تمامی سفارشات ثبت‌شده را به‌صورت تجمیعی ارسال می‌کند و در صورت انجام معامله، وجوه حاصل از فروش به حساب سهامداران واریز می‌شود.

فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: کد بورسی برای ۳۶ میلیون مشمول سهام عدالت صادر شده است. توصیه ما به افراد این است که با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانیwww.samanese.ir و وارد کردن شماره شبا از احراز هویت مجدد برای دریافت کد بورسی معاف شوند.

 

سلام عدالت شامل چه کسانی می شود؟؟

قبل از هر چیز، باید بدانیم سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد. طرح توزیع سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ آغاز شد. دولت نهم این طرح را اجرایی کرد و سهام بعضی از کارخانه‌ها و بنگاه‌های دولتی را در اختیار اقشار مشخصی از جامعه قرار داد. هدف از این طرح، افزایش رفاه اقشار کم‌درآمد جامعه بود. در مرحله اول، دهک بندی انجام شد. ۴۲ میلیون نفر در قالب شش دهک مشمول این طرح شدند. گروه‌های زیر صاحبان سهام عدالت هستند:

مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی

روستاییان و عشایر

کارگران فصلی ساختمانی

گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد و .

کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری

اگر مشمول سهام عدالت باشید، احتمالاً از آن اطلاع دارید و سود مربوطه را دریافت کرده‌اید؛ بااین‌حال برای استعلام وضعیت خود می‌توانید به سایتwww.samanese.ir مراجعه کنید. در این سامانه، کد ملی خود و دیگر اطلاعات درخواستی را وارد می‌کنید. درصورتی‌که مشمول باشید، برگه سهام را مشاهده خواهید کرد.

برای آزادسازی سهام عدالت، باید به وب‌سایتsamanese.ir مراجعه کنید. پس از ورود به وب‌سایت، کد ملی را وارد کرده و به چند سؤال امنیتی پاسخ می‌دهید. اگر اطلاعات واردشده صحیح باشد، به حساب سهام عدالت خود دسترسی پیدا خواهید کرد.

پس از تأیید اطلاعات شخصی، لازم است روش‌ آزادسازی را انتخاب کنید.

در این مرحله، ابهاماتی برای برخی پدید آمده است و بسیاری افراد در این زمینه دچار سردرگمی شده‌اند. ما برای رفع این ابهام‌ها، تمامی روش‌ها

در این مرحله، ابهاماتی برای برخی پدید آمده است و بسیاری افراد در این زمینه دچار سردرگمی شده‌اند. ما برای رفع این ابهام‌ها، تمامی روش‌ها را با جزئیات کامل معرفی خواهیم کرد.

 

روش های آزاد سازی سهام عدالت چیست؟؟

قبل از هر چیز لازم است بدانید که دو روش برای آزادسازی سهام عدالت در اختیارتان خواهد بود؛ که با نام‌های مستقیم و غیرمستقیم شناخته می‌شوند. هر یک از این روش‌ها برای افراد خاصی مناسب هستند؛ اما احتمال سود و زیان در هر دوی آن‌ها وجود دارد.

 

روش سهام‌داری مستقیم

برای استفاده از این روش، لازم است کد بورسی داشته باشید تا بتوانید به خرید و فروش در بازار سرمایه بپردازید. در این روش سهام شرکت‌هایی که از قبل مشخص شده‌اند، در اختیارتان قرار می‌گیرد. مثل دیگر سهامداران، با رعایت قوانین و محدودیت‌های مالی و زمانی مشخص، می‌توانید معاملات مورد نظرتان را انجام دهید.

 

روش آزادسازی غیرمستقیم

با انتخاب این روش، مدیریت سهام ‌عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌کنید. شرکت مربوطه، خرید و فروش‌ها را انجام می‌دهد و شما حق هیچ‌گونه دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت. همچنین نمی‌توانید سهام خود را بفروشید و به دیگران واگذار کنید. این شرکت‌ها موظف‌اند ۷۰ درصد از سهام را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و ۳۰ درصد آن را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌های استانی اختصاص دهند.

 

کدام روش آزاد سازی سهام عدالت بهتر است ؟؟

هر یک از این روش‌ها، برای گروه خاصی مناسب هستند و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. روش مستقیم برای افراد زیر بهتر است:

کسانی که کد بورسی دارند یا می‌خواهند داشته باشند.

کسانی که اطلاعات و وقت کافی را برای فعالیت در بازار سرمایه دارند و می‌توانند پرتفوی سهام خود را به‌خوبی مدیریت کنند.

دقت داشته باشید که لازم نیست در هنگام انتخاب این روش، کد بورسی داشته باشید. می‌توانید روش مستقیم را انتخاب و در فرصت یک ماهه‌ای که در اختیار دارید، نسبت به دریافت کد بورسی و احراز هویت اقدام کنید. برای دریافت این کد، باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنید. سپس از طریق دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری‌ها احراز هویت می‌شوید و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت خواهید کرد. با این اطلاعات می‌توانید وارد سامانه معاملات شوید.